..:: evokenivo ::..

livet enligt eva

Lucia kommer inte från Skåne

Publicerad 2008-12-15 13:00:12 i Allmänt,


I lördags morse, tidigt som bara den, tassade jag iväg hem till Emil och Rickard för att ha en klassisk luciafrukost. Efter att ha vuxit upp med en far som gillar sånt har det blivit lite av en tradition. Årets luciafirande sändes från Malmö, och efter en timmes tittande, glöggdrickande, lussebulle-, pepparkaks- och clementinätande kan man konstatera att det är mysigt med luciafrukost men att skåningar inte ska sjunga julsånger. "Jul, jul strålande jul" med rullande skånska R förtar liksom julstämningen. Under programmet gjordes dessutom ett inslag om när luciatåget lussade på ett övernattningshem för hemlösa. Att tv väljer att texta en intervju med en av Malmös hemlösa vet jag inte riktigt om man ska uppfatta som mobbing för hans status i samhället eller hans dialekt. Onödigt var det i vilket fall som helst.

Nästa år får de sända lucia någon annanstans ifrån.

Kommentarer

Postat av: Linus

Publicerad 2008-12-16 11:25:30

Nästa år är Skåne en egen Ö och då kan de inte längre räknas till Sverige! Mer jordbävningar till folket! ;o)

Postat av: Lilo Anderås

Publicerad 2008-12-18 19:13:38

Ja, jag reagerade också på den textade intervjun. Kändes mobbigt. Jordbävning och landklyvning var en intressant tanke. Den ska jag tugga på lite.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är Eva. Hon den där.

Jag är hon som föddes i Örebro men bosatte sig i Uppsala. Jag är hon som trivs med livet, älskar Gud, älskar sin familj, sin underbara man Emil, sin vackra lilla son Lukas och sina vänner. Jag är hon som gillar att omge sig med pyssel av alla dess slag, som gillar att skapa, rita och måla. Jag är hon som gillar att fundera, drömma och äventyra. Jag är hon som vill se hela världen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela